راهنمای ارزیابی ایمنی شغلی JSA


راهنمای ارزیابی ایمنی شغلی JSA

آناليز ايمنی شغلی

  • JSA مترادف است با Job Safety Analaysis كه يكي از روش هاي پيشگيري از حادثه و آناليز خطر است.
  • اين روش مهمترين ابزار مديريتي موجود است كه به حذف خطرات و كاهش جراحات و حوادث محيط كار كمك مي كند.
    همچنين JSA با شناسايي خطاها در فرآيندها توليد ، بهر هوري را افزايش دهد
  • فرمهاي تكميل شده JSA ميتواند جهت بازآموزي كارگران و آموزش كارگران جديد  و بررسي علل حوادث اتفاق افتاده استفاده شود.
  • مهم تر از همه اينكه JSA به كارگران اجازه مي دهد در اين فرآيند درگير شوند و دانش شغل يشان را در اختيار ديگران بگذارند.
  • در اين روش ابتدا نوع كاري كه يك كارگر انجام مي دهد بايد كاملاً درك شود و به صورت مكتوب ثبت گردد. در واقع مجريان JSA بايد خط توليد ، پروس هها ، مشاغل و … را در يك محيط صنعتي بشناسند.

لذا بررسي دقيق و مقدماتي قدم اول است. شايد كاري كه كارگر امروز انجام مي دهد ، با وظيفه او در ساير روزها متفاوت باشد و يا كار يكسان در شرايط فيزيكي و محيطي مختلف صورت پذيرد. شايد يكي از دلايلي كه در گير نمودن كارگر را در انجام پروسه ضروري نموده است ، همين مسئله باشد.

كارگاه و طراحي ابزارها ، ايستگا ههاي كاري و فرآيندها از Layout خطراتي كه ممكن است در نظر دور مانده يا پس از شروع كار در اثر محصول توليد شده پديد آمده و يا ناشي از تغيير روش كار يا پرسنل هستند ، به كار ميرود.
آناليز ايمني شغلي چند مزيت مهم دارد :

  1. آموزش افراد با استفاده از روش هاي ايمن و مؤثر و همچنين ايمن نمودن افراد در برابر خطرات.
  2. مرور روش هاي شغلي بعد از بوجود آمدن حادثه.
  3. راهنمايي افراد تاز هكار نسبت به شغلشان.
  4. ارائه راهنمايي هاي لازم قبل از انجام كارهاي نامنظم و پيچيده

آناليز ايمني شغلي ، فرصت فراگيري را براي سرپرست قسمت و كاركنان تأمين ميكند.

فرم هاي آناليز ايمني شغلي بايستي پس از تكميل در دسترس كاركناني كه در شغل مورد نظر مشغول فعاليت هستند قرار گيرد و سرپرست قسمت موظف است روشهاي ايمن توصيه شده در آناليز ايمني شغلي را به كاركنان آموزش دهد.

كاركنان جديد نيز بايد آموزشهاي لازم را در زمينه استفاده از روشهاي ايمن و مؤثر قرار گيرند ، با خطرات موجود آشنا شوند و احتياط هاي لازم را براي پيشگيري از آسيب ها و حوادث به كار گيرند.

مراحل مقدماتی انجام JSA

1 تشكيل گروه و تيم حرفه ای JSA
جهت انجام JSA معمولاً وجود دو فرد اساسي اجتناب ناپذير است.

  • يك نفر كارشناس آشنا به آناليز شغل
  • يك نفر كارگر يا سرپرست ماهر در شغل خودش
  • اما بهترين حالت اين است كه مديريت ارشد كميت هاي از افراد زير را براي انجام پروژه آناليز ايمني شغل معرفي نموده وسرپرستي گروه نيز به مسئول ايمني و بهداشت واگذار شود :
    • كارشناس بهداشت حرف هاي
    • كارشناس ايمني
    • كارشناس مهندسي صنايع
    • كارشناس آتش نشاني
    • سرپرستان توليد

مجموعة اعضاي اين تيم به همراه كارگر مسئول انجام هر كار ، گروه ايد هآل جهت آناليز شغل را تشكيل مي دهند و نتيجه بسيار كاملي را از آناليز ايمني شغل ارائه خواهند نمود.

2- جمع آوري اطلاعات زمينه اي
جمع آوري اطلاعات زير:

  1.  عناوين شغلي(منطبق بر طرح طبقه بندي مشاغل)
  2.  رفتارهاي انساني
  3. ماشين آلات ، وسايل ، تجهيزات و ابزار كمكي كار
  4. استانداردها و آئين نامه هاي اجراي كار
  5.  محتواي شغل
  6. نيازهاي جسمي و روحي انساني(قواي جسماني،بينايي ،شنوايي و….)

مباحث دیگر را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.

  • گامهای اجرایی آناليز ايمنی شغلی
  • صفحه اطلاعات آناليز ايمنی شغلی
  • روش های مختلف اجرای JSA 
  • مراحل انجام آناليز ايمنی شغلی
  • تهيه استاندارد هاي آيين نامه كار ايمن Safe Operating Procedures
  • وسايل مورد نياز و نحوه انجام آناليز ايمنی شغلی
  • چک لیست انجام آنالیز ایمنی شغلی
  • نتایج حاصل از انجام jsa


  • Related Posts

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *