راهنمای ارزیابی ایمنی شغلی JSA
آناليز ايمنی شغلی
- JSA مترادف است با Job Safety Analaysis كه يكي از روش هاي پيشگيري از حادثه و آناليز خطر است.
- اين روش مهمترين ابزار مديريتي موجود است كه به حذف خطرات و كاهش جراحات و حوادث محيط كار كمك مي كند.
همچنين JSA با شناسايي خطاها در فرآيندها توليد ، بهر هوري را افزايش دهد - فرمهاي تكميل شده JSA ميتواند جهت بازآموزي كارگران و آموزش كارگران جديد و بررسي علل حوادث اتفاق افتاده استفاده شود.
- مهم تر از همه اينكه JSA به كارگران اجازه مي دهد در اين فرآيند درگير شوند و دانش شغل يشان را در اختيار ديگران بگذارند.
- در اين روش ابتدا نوع كاري كه يك كارگر انجام مي دهد بايد كاملاً درك شود و به صورت مكتوب ثبت گردد. در واقع مجريان JSA بايد خط توليد ، پروس هها ، مشاغل و … را در يك محيط صنعتي بشناسند.
لذا بررسي دقيق و مقدماتي قدم اول است. شايد كاري كه كارگر امروز انجام مي دهد ، با وظيفه او در ساير روزها متفاوت باشد و يا كار يكسان در شرايط فيزيكي و محيطي مختلف صورت پذيرد. شايد يكي از دلايلي كه در گير نمودن كارگر را در انجام پروسه ضروري نموده است ، همين مسئله باشد.
كارگاه و طراحي ابزارها ، ايستگا ههاي كاري و فرآيندها از Layout خطراتي كه ممكن است در نظر دور مانده يا پس از شروع كار در اثر محصول توليد شده پديد آمده و يا ناشي از تغيير روش كار يا پرسنل هستند ، به كار ميرود.
آناليز ايمني شغلي چند مزيت مهم دارد :
- آموزش افراد با استفاده از روش هاي ايمن و مؤثر و همچنين ايمن نمودن افراد در برابر خطرات.
- مرور روش هاي شغلي بعد از بوجود آمدن حادثه.
- راهنمايي افراد تاز هكار نسبت به شغلشان.
- ارائه راهنمايي هاي لازم قبل از انجام كارهاي نامنظم و پيچيده
آناليز ايمني شغلي ، فرصت فراگيري را براي سرپرست قسمت و كاركنان تأمين ميكند.
فرم هاي آناليز ايمني شغلي بايستي پس از تكميل در دسترس كاركناني كه در شغل مورد نظر مشغول فعاليت هستند قرار گيرد و سرپرست قسمت موظف است روشهاي ايمن توصيه شده در آناليز ايمني شغلي را به كاركنان آموزش دهد.
كاركنان جديد نيز بايد آموزشهاي لازم را در زمينه استفاده از روشهاي ايمن و مؤثر قرار گيرند ، با خطرات موجود آشنا شوند و احتياط هاي لازم را براي پيشگيري از آسيب ها و حوادث به كار گيرند.
مراحل مقدماتی انجام JSA
1 تشكيل گروه و تيم حرفه ای JSA
جهت انجام JSA معمولاً وجود دو فرد اساسي اجتناب ناپذير است.
- يك نفر كارشناس آشنا به آناليز شغل
- يك نفر كارگر يا سرپرست ماهر در شغل خودش
- اما بهترين حالت اين است كه مديريت ارشد كميت هاي از افراد زير را براي انجام پروژه آناليز ايمني شغل معرفي نموده وسرپرستي گروه نيز به مسئول ايمني و بهداشت واگذار شود :
- كارشناس بهداشت حرف هاي
- كارشناس ايمني
- كارشناس مهندسي صنايع
- كارشناس آتش نشاني
- سرپرستان توليد
مجموعة اعضاي اين تيم به همراه كارگر مسئول انجام هر كار ، گروه ايد هآل جهت آناليز شغل را تشكيل مي دهند و نتيجه بسيار كاملي را از آناليز ايمني شغل ارائه خواهند نمود.
2- جمع آوري اطلاعات زمينه اي
جمع آوري اطلاعات زير:
- عناوين شغلي(منطبق بر طرح طبقه بندي مشاغل)
- رفتارهاي انساني
- ماشين آلات ، وسايل ، تجهيزات و ابزار كمكي كار
- استانداردها و آئين نامه هاي اجراي كار
- محتواي شغل
- نيازهاي جسمي و روحي انساني(قواي جسماني،بينايي ،شنوايي و….)
مباحث دیگر را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
- گامهای اجرایی آناليز ايمنی شغلی
- صفحه اطلاعات آناليز ايمنی شغلی
- روش های مختلف اجرای JSA
- مراحل انجام آناليز ايمنی شغلی
- تهيه استاندارد هاي آيين نامه كار ايمن Safe Operating Procedures
- وسايل مورد نياز و نحوه انجام آناليز ايمنی شغلی
- چک لیست انجام آنالیز ایمنی شغلی
- نتایج حاصل از انجام jsa



